09 juni, 2010

Jojo-bullar



Vet ni att när man flyttar från en stad till en annan, lär man sig att se många skillnader. Jag har ju "bara" flyttat 25mil från där jag är uppväxt, ändå är skillnaden påtaglig. Det mesta till det bättre, faktiskt, så det finns inga planer i världen att flytta tillbaka..
En sådan skilland är jojo-bullar. Sådan bullar har jag aldrig hört talas om innan jag flyttade till Falun, men här verkar de flesta ha ätit dem när de var små. Jag har fått smaka på dem på jobbet, och hittade sen ett recept.

Numera är de barnens favoriter, och lättbakade är de också.


Så för att underlätta för mig själv nästa gång lägger jag in receptet här, så vet jag var jag ska leta..

Jojo Bullar

1 ägg
1 1/2 dl strösocker
175 gram smält smör
7 1/2 dl mjöl
3 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
2 dl mjölk

Vispa ägg & socker. Tillsätt smält matfett & mjölk.Blanda mjöl, bakpulver & vaniljsocker. Rör ner i smeten.Forma runda bollar som du trycker till på bakplåtspapper.
Grädda i 200 grader ca 12-14 min

Glasyr
2-3 dl florsocker,vatten, & cedroolja efter smak
Ev karamellfärg
Strössel

Jessica

Inga kommentarer: