19 juni, 2010

Trädgården här och nu

En kvällsfotosession gav dessa bilder igår kväll..

Just den här bilden är tagen förra sommaren, men den blommar lika vackert just nu..
Geranium himalayense 'Plenum', eller Praktnäva.

Den här har precis slagit ut, och är ny för i år. Den kommer ursprungligen från en rabatt på jobbet, där de växer i stora, stora tuvor som är uppåt en meter i diameter! Den har jag inget namn på för tillfället.

Geranium cinereum 'Laurence Flatman' på latin, eller Silkesnäva på svenska.

Inte heller denna kommer jag ihåg namnet på, jag måste ta en koll i andra datorn. Där har jag varit duktig att skriva ner varje sak jag stoppat ner i rabatterna men i år har jag kommit efter. Men namnet på denna finns där iaf. Den är faktiskt nästan så blå som på bilden, kanske med en lila ton i, men annars ganska lik. Lite häftig, och ganska hög, ca 40-50cm. Den behöver växa på sig för att komma till sin rätt, så kanske nästa år den gör sig bättre på sin plats.
Vill du kolla in fler nävor? Kolla här Staudefeen

Nästan brevid nävan på förra fotot står en av många ruggar med irisar som finns i trädgården sedan tidigare ägare, Jag har kompletterat med mini-irisar som blommar tidigt, direkt efter snösmältningen.

Pion, Shirley Temple. Den här har 15! knoppar i år. Hoppas att de flesta slår ut, de är underbara!

En översiktsbild över halva rabatten mot altanen. Här syns bla praktvävan, alunrot, sedum Lemon Ball, hosta undulata medovariegata, jordbuggar, flox (Phlox subulata 'Candystripe'.) och säkert en hel del annat.

Jessica

Inga kommentarer: