15 juli, 2010

Danska kungligheter och en liten svensk

Nu har min pellis prins Nikolai slagit ut! Denna planta var en sådan som jag fyndat och sedan klippt ner, så jag har ett par rotade sticklingar också.

Nikolai har svagt rosa dubbla blommor.

Och här är det prins Nikolai till höger och kronprinsessan Mary till vänster, båda namnade efter det danska kungahuset. När de står så här intill varandra ser man vilken skillnad det är i färgerna, att Nikolai drar åt det rosa hållet och Mary åt det gröna.



Även tulpanpelargonen Emma från Bengtsbo har satt sina första blommor. Jag väntar på att några fler slår ut de närmaste dagarna så jag kan ta en bättre bild på den. Hittills har denna Emma varit den tjurigaste att blomma. Det har tagit lång tid innan hon ens satte knopp och ytterligare en dryg vecka innan de öppnade sig. Även denna har jag rotade sticklingar ifrån, där denna är en av tre från moderplantan.

Jessica

Inga kommentarer: