11 juli, 2010

tempelträd och grön glädje

Häromdagen såg jag ett norskt trädgårdsprogram, Grön Glädje på TV. Ett team med trådgårdsmästare, snickar och den glada amatören ska under en serie program fixa till en sorgsen villaträdgård. I det programmet jag såg planterade de ett Kinesiskt Tempelträd, även kallad Ginko Biloba i en stor kruka.

Jag vart nyfiken på trädet så jag googlade lite..


Den här bilden från Odla.nu visar växten som också kan köpa som prydnadsväxt. Trädet är helt unikt då det inte är ett lövträd och inte ett barrträd, utan en helt egen sort som har miljoner år i historia. Den växer vanligen som träd i Asien, och i vårt klimat är den härdig till ungefär zon 2. Den jämförs på en del ställen på nätet med magnolia i härdighet.

bild fr receptfritt.nu

Bladen från tempelträdet, eller Ginkoträdet som det också heter torkas används som naturläkemedel mot ålderdom och demens då det stimulerar blodcirkulationen (källa receptfritt.nu).

Så tyvärr, än en gång bor jag för långt upp i landet för att kunna hålla liv i en växt som jag blir nyfiken på. Magnolia står också på min vill-ha lista till trädgården, kanske kan det fungera om jag en dag får ett vinterrum?

Jessica

Inga kommentarer: